La passió per l’esport del motor ha fet de Barcelona un cas únic al món. La ciutat ha estat l’escenari de dos circuits de Gran Premi pels seus carrers: Pedralbes, a la part alta de l’avinguda Diagonal, i Montjuïc, un traçat dibuixat al parc de la muntanya màgica. Cap altra ciutat del món pot presumir d’haver tingut dos circuits urbans diferents que han acollit el Campionat del Món de Fórmula 1, una tradició que continua avui dia en el Circuit de Barcelona-Catalunya. Tot plegat ha estat fruit d’una llarga tradició esportiva, industrial, organitzadora…
Ha estat el resultat de la contribució de moltes entitats i moltes persones. Com Paco Godia, que va disputar curses del Campionat del Món a Pedralbes i va cloure la seva carrera esportiva amb una victòria espectacular a Montjuïc. La figura de Godia és un dels fils conductors d’aquest relat, que vol deixar constància de l’activitat esportiva automobilística (en circuit) a Barcelona, dins del context de l’època.
Valentí Fradera i Pérez
Valentí Fradera i Pérez (Barcelona, 1969) és un apassionat de tot allò que tingui rodes i motor, i un estudiós de la història de l’automobilisme. Del taulell de La Llibreria del Motor va saltar a la redacció de l’edició espanyola d’F1 Racing, el 1999, i s’hi va estar fins que la revista es va deixar de publicar, a les acaballes de 2011.
D’aleshores ençà ha col·laborat com a autònom amb el diari L’Esportiu i diversos mitjans especialitzats, com les revistes TodoRacing, Motor Clásico, Automóvil i La Revista del RACC. El 2022 va escriure un llibre sobre el Porsche 911 R de l’Escuderia del RACC (campió d’Espanya de ral·lis el 1969 amb Josep Maria Palomo), editat per Nou Onze, i el 2024 ha estat coautor, amb Josep Viaplana, d’un llibre sobre el RACC, Penya Rhin i la Fórmula 1 a Catalunya, editat pel RACC.