Fundació Barcelona Olímpica

Creada per acord de la Junta General d'Accionistes del COOB'92, S.A., celebrada el dia 9 de febrer de 1993 i constituïda el dia 1 d'abril de 1993, la Fundació, de caràcter privat i declarada entitat benèfica de tipus cultural per resolució del Conseller de Justícia de la Generalitat de Catalunya del 13 de juliol de 1993, té com a finalitat difondre la realitat dels Jocs Olímpics de Barcelona, com també promocionar i investigar els valors culturals, ètics, esportius i de qualsevol ordre que emanen de l’ideari olímpic.

La Fundació té com a objectiu específic, entre d'altres de caràcter més general, l'establiment, el manteniment i la promoció d'una exposició i d'un centre d'informació permanent i d'investigació, a l'abast del públic, que ofereixi una visió global sobre els Jocs Olímpics de Barcelona i tot el que van representar. La seu inicial de la Fundació Barcelona Olímpica, l’any 1993, es va situar a la Galeria Olímpica, situada a l'emblemàtic Estadi Olímpic de Montjuïc Lluís Companys. El 21 de març de 2007 es va inaugurar el Museu Olímpic i de l’Esport de Barcelona, a l’Av. de l’Estadi 60, al costat mateix de l’Estadi Olímpic, i la Fundació hi va traslladar la seva seu. Després de la mort de Joan Antoni Samarach, el Museu va incorporar el nom de Juan Antonio Samaranch a la seva nomenclatura, tot quedant ‘Museu Olímpic i de l’Esport Joan Antoni Samaranch’. El Museu Olímpic forma part de la xarxa de museus olímpics internacionals sota la tutela del CIO. L'any 2012 s'inaugura el Centre d'Estudis Olímpics Joan Antoni Samaranch. La Fundació Barcelona Olímpica també és l'encarregada de gestionar i supervisar les instal·lacions i funcions del CEO Samaranch.

El Patronat de la Fundació Barcelona Olímpica està format per l’Excm. Ajuntament de Barcelona, el Comité Olímpico Español, l’Administració de l'Estat (mitjançant el Consejo Superior de Deportes), la Generalitat de Catalunya (mitjançant la Secretaria General de l'Esport) i cinc membres de caràcter individual, l'Excm. Sr. Josep Miquel Abad, l'Excm. Sr. Romà Cuyàs, l'Excm. Sr. Josep Lluís Vilaseca, la Sra. M. Teresa Samaranch i el Sr. Pere Miró. El. Sr. David Escudé rodriguez, com a comissionat d'Esport de l'Ajuntament de Barcelona exerceix les funcions de president de la Fundació Barcelona Olímpica.

Per tal de fer més efectives les seves accions i de portar a terme els seus objectius fundacionals, la Fundació manté una sèrie de col·laboracions i convenis signats amb diferents institucions esportives, socials i culturals, tant d’àmbit nacional com internacional, que fan possibles molts dels nostres projectes, com ara el Comité Internacional Olímpico o la COPLEFC.